Wszystko o fanmisjach do gry Thief

Każdej kolejnej odsłonie gry Thief towarzyszy edytor misji, który pozwala fanom tworzyć samodzielne tzw. fanmisje/FMki, które nie rzadko nie tyle dorównują co przewyższają jakością i pomysłowością oryginał. Zdecydowana większość fanmisji to angielskojęzyczne dzieła co może skutecznie odpychać potencjalnych amatorów serii Thief, przyzwyczajonych do spolonizowanych oryginalnych części gry.

Na szczęście możemy poszczycić się kilkoma rodzimymi pozycjami, które zapewniają godziny ambitnej zabawy na wysokim poziomie. Większość fanmisji stworzonych przez naszych rodaków wydana zastała w języku polskim. Dodatkowo na naszym forum publikujemy co raz to więcej przetłumaczonych, wartych uwagi zagranicznych FMek (Link pod koniec tego tekstu).

 

URUCHAMIANIE FANMISJI – FM Selector

 

Jeśli udało się Wam z sukcesem zainstalować dodatki z działu Pomocy i tym samym możecie cieszyć się poprawionymi, w pełni sprawnymi tytułami mamy dla Was możliwie najprostsze rozwiązanie pozwalające uruchamiać fanmisje.

W pierwszej kolejności musimy zaznaczyć, że większość ciekawych fanmisji wydawanych jest do gry Thief 2: The Metal Age. Poradnik ten będzie więc zawierał informacje dotyczące tej części Złodzieja.

 

1.

W pierwszej kolejności musimy utworzyć na dysku komputera folder, w którym będziemy umieszczać ściągnięte z sieci FMki. Folder na fanmisje może znajdować się w dowolnej lokalizacji, aczkolwiek dla wygody polecamy utworzenie go w sąsiedztwie folderu z grą Thief2. Pobrane fanmisje to paczki z rozszerzeniem .zip, które umieszczamy w utworzonym folderze.

2.

W poprawionych plikach gry Thief ukrywa się program do zarządzania fanmisjami o nazwie FMselector (FMSel). Musimy wykonać jedną nieskomplikowaną operację aby móc wywoływać FMSel przy każdym uruchomieniu gry.

W tym celu wchodzimy do folderu z grą Thief 2 i odnajdujemy plik cam_mod.ini, który otwieramy za pomocą edytora tekstu – najlepiej systemowego Notatnika. W otwartym pliku znajdujemy treść:

;always start the FM Selector (if one is present)

;fm

a następnie usuwamy znak średnika (;) w obydwu wierszach tak by wyglądało to jak na załączonym screenie:

Od tej chwili wraz z uruchomieniem gry Thief 2 w pierwszej kolejności wyświetli się nam okno programu FMSel.

UWAGA: Pierwsze uruchomienie FMSel zainicjuje pytanie o wskazanie lokalizacji folderu z fanmisjami. Wskazujemy utworzony przez nas folder. Nawet jeśli pominiemy ten krok będziemy mogli w opcjach FMSel wprowadzić brakujący skrót do naszego folderu z FMkami.

3.

W oknie FMSel pojawi się lista dostępnych fanmisji ze wskazanego folderu z plikami .zip.

Na dole okna znajdują się trzy przyciski, które pozwolą nam na (kolejno od lewej): Skip FM – Ominięcie FMSel i uruchomienie oryginalnej gry, Play FM – uruchomienie wybranej fanmisji, Start FM – uruchomienie fanmisji z trybem „Playthrough” czyli oznaczeniem „Aktualnie grana”. Jeśli wybierzemy drugą, bądź trzecią pozycję to gra automatycznie rozpakuje zawartość fanmisji i uruchomi ją a okno FMsel zostanie zamknięte.

UWAGA: FMSel dla każdej fanmisji oraz oryginalnej gry gromadzi zapisane stany gry, ustawienia klawiszy i zrzuty ekranu tak, że możemy bezpiecznie przełączać się między FMkami.

4.

Dla każdej FMki z listy możemy wywołać menu kontekstowe (prawy klawisz myszy), w którym, poza uruchomieniem misji w obu trybach (wspomnianych w pkt. 3) możemy wykonać kilka dodatkowych operacji:

  • Uninstall – całkowicie usuwa zawartość fanmisji z zasobów gry Thief 2 (program pyta czy wykonać kopię zapisanych stanów gry i zrzutów ekranu).
  • Status – w tym miejscu możemy wybrać dla misji wizualny status Completed (Zakończona) bądź Rozpocząć/Zakończyć tryb Play Walkthrough.
  • Priority – możemy nadać misji wizualny symbol aktualnej ważności za pomocą trzech dostępnych ikon.
  • Rating – w tym miejscu możemy wystawić misji ocenę w popularnym systemie 5-cio gwiazdkowym.
  • View info File – Wybór tej pozycji z listy wyświetli obecny w fanmisji plik informacyjny zawierający parametry techniczne, opis zadań i fabuły oraz nie rzadko przedmowę autora.

5.

W oknie FMSel na liście misji znajdziemy kolumny odpowiedzialne za wyświetlanie niektórych informacji ustawionych w menu kontekstowym. Wystawiając misji ocenę pojawi się zestaw odpowiadających jej gwiazdek, zmieniając status czy ważność misji zobaczymy odpowiednie symbole:

Dodatkowo możemy wpływać na „widzialność” misji na liście w zależności od ustawionego statusu, np. usunąć z listy zakończone misje:

6.

Warto przyglądnąć się tez niektórym opcjom programu FMSel, które znajdziemy naciskając odpowiedni przycisk:

  • Date Format/UI Theme/UI Font – możliwość zmiany wyglądu programu.
  • Return to FMSel – Ważne ustawienie, które pozwala nam wybrać czy chcemy: Never – zawsze zamykać okno programu po uruchomieniu gry, After FM – pozostawić otwarte okno programu po zakończeniu grania w fanmisję, Always – zawsze pozostawiać otwarte okno programu.
  • FM Archive Path – w tym miejscu możemy ręcznie wskazać folder z pobranymi fanmisjami w formacie .zip, szczególnie jeśli pominęliśmy ten krok podczas pierwszego uruchomienia programu FMSel.
  • Backup Type – wybieramy czy zależy nam na zachowaniu: Only Saves and Shots – zapisanych stanów gry i zrzutów ekranu, All Changed Files – wszystkich plików fanmisji.

To wszystko…

W tym miejscu nie pozostaje nam nic innego jak życzyć Wam udanej zabawy z fanmisjami!

ps. Więcej poradników związanych z uruchamianiem fanmisji znajdziecie na naszym Forum.

 


Polecamy także odwiedzić stronę, którą stworzył nasz forumowicz Marzec. Na swoim blogu zgromadził on sporą ilość rodzimych jak i zagranicznych fanmisji wraz z jego subiektywną oceną i rozwinięciem. Niestety w danej chwili linki do pobrania fanmisji są zwyczajnie nieaktualizowane co za tym idzie portal Thieved  (do odwołania) pełni głównie funkcję informacyjną.

Kliknij na baner aby odwiedzić stronę

 

Warto wspomnieć także o innych popularnych serwisach gromadzących angielskojęzyczne fanmisje:

Oraz o temacie na naszym Forum, który gromadzi coraz to więcej przetłumaczonych na język polski popularnych FMek:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>